Как цифровата революция променя децата ни?

children-1879907_1280

 

Мисленето, или способността да разсъждаваме и да правим изводи, базирайки се на опита и знанията си, ни прави хора. Така общуваме, създаваме и най-важното – успяваме да бъдем цивилизовани. Мисленето обхваща многобройни аспекти от живота, а това как ще мислят децата ни зависи в не малка степен и от това какво вършат, виждат, учат, помнят или правят.
Без съмнение, новите технологии, начело с интернет, оформят начина, по който мислим. Навлизат с такава скорост в живота ни, че нямаме време да оценим въздействието им върху мисленето. Не, не нашето, мисленето на децата ни! Бъдеще, пропито с несигурност, технологии и немислими темповете на развитие на технологичното. Какво точно се случва?

Няма как да се обърнем към историята, защото никое друго поколение не е преживявало подобна промяна. Не можем също да отделим време да изследваме стойността и цената на настъпващите технологични промени. Те вече са част от живота ни, без значение дали го искаме, или не. И те ще определят мисленето на нашите деца.

Не е тайна, че технологията може да бъде както полезна, така и вредна. Това, най-вече, е вярно за децата и начина, по който мислят. Мозъкът при подрастващите все още се развива и честото “излагане” на технологии всъщност улеснява мозъка в степен непозната на предишните поколения. Едно е ясно – наличната технология ще определи как ще се развива нашето мислене. Например, четенето насърчава мозъкът да бъде фокусиран и да има въображение. Да, но и Интернет засилва способността ни да преглеждаме бързо и ефективно информация. Какъв е изводът? И четеното на книги, независимо дали е на хартия или в електронен вариант, и ползването на новите технологии има положително влияние върху развитието на един млад мозък, какъвто е детският.

Технологиите може да имат неподозирани ефекти върху децата, както положителни, така и отрицателни. Дали повече полезни или вредни зависи от това каква е технологията и колко често се използва. Най-новите научни изследвания показват, че технологиите имат най-голямо влияние върху мисленето на децата в три основни области:

– внимание
– вземане на решения
– памет и учене.

И точно тук, по свой начин, избирателно за всяко дете и за всяка технология в ръцете му, трябва да оказваме насърчаване или противодействие върху начина, по който тя действа на него. Светът ни не трябва да бъде плашещо различен, дори и в най-красивите представи на нашите деца.

About The Author