Четири странни факта за Тетриса

Тетрис

Може да си мислите, че след като сте прекарали часове въртейки парчета пъзел сте тясно запознат с играта Тетрис. Но 8-битовата видеоигра има дълга и пъстра история.

Името и е вдъхновено от тенис (частично)

Необичайното име „Тетрис“ е измислено от своя изобретател Алексей Пажитнов през 1984 година. Той е взаимствал идеята за формите на парчетата от популярната пъзел игра наречена  “pentonimos”. В нея всяко парче е направено от пет еднакви квадрата, докато в играта на Пажитнов те са от четири. Той комбинира латинската дума за цифрата четири (тетра) с думата тенис, тъй като това е любимата му игра.

Вадим Герасимов, програмист и графичен дизайнер, който е работил с Пажитнов по ранните версии на тетрис, имал съмнения за името.

„Мислех, че звучи малко странно на руски, но Пажитнов настоя играта да носи това име.“ Написал Герасимов на сайта си.

Играта причинява халюцинации

В документалния графичен роман „Тетрис: Игрите, които хората играят,“ авторът Бокс Браун пише, че хората, прекарали толкова много време пред екраните, играейки Тетрис развили особен страничен ефект. Дори и след като спрат да играят играта, те все още виждат падащи парчета, когато затворят очи. Някои хора дори виждали Тетрис плочки в сънищата си.

Този ефект е станал известен като „Тетрис ефект“. Този феномен е бил анализиран при проучване през 2014 година и е публикуван в International Journal.

 

Може да промени формата на мозъка

Играенето на Тетрис удебелява мозъчния кортекс, а това може да допринесе за подобряване на познавателната ефективност. До това заключение са стигнали учени след проучване, публикувано през септември 2009 година в списание BMC Research Notes.

Група от 26 момичета са били натоварени със задачата да играят на Тетрис всеки ден по 30 минути в продължение на 3 месеца. След като сравнили информацията от магнитния резонанс преди и след 3 месечния период, установили удебеляване в три области на мозъка. Един в предния ляв лоб и два в левия темпорален лоб.

Това е първата видео игра в космоса

През 1993 година руският космонавт Александър Серебров, взима своето Нинтендо Гейм Бой на борда на Союз ТМ-17 за мисията си към космическата станция Мир. Тази игра е прекарала 196 дни в космоса и е обиколила Земята повече от 3000 пъти.